Solar Skeletons - « NecroEthyl » - Bruits de Fond 15 (2009)

dans Cacophonie-articles

C'est beau, le DIY. Et c'est encore mieux à plusieurs. Ripit et Tzii, les deux Skeletons boyz le savent bien. Et il savent encore mieux mobiliser les troupes. Ce sont pas moins de 8 labels qui ont donc été conviés à participer à la production de leur premier LP « NecroEthyl ». Et parmi ceux-ci, vous l'avez compris, nous autres chez Bruits de Fond.

 

necroethylfrontcoverweb.jpg Au programme, six titres composés au Silent Block à Bruxelles par nos deux compères en mai 2008, dans une veine chargée d'alcool, célébrant la perdition au fond d'un océan distillé. Rythmes claudiquants, ambiances malsaines et textes délirants, forcément - dont un extrait du poème « Born into this » de Bukowski, parrain plutôt de circonstance : ces déambulations enivrées sont de celles dont on ne revient pas. L'expérience vous tente en dépit du danger ? Vous avez bien raison ! Vous trouverez donc ci-dessous toutes les infos pratiques et les bons liens pour vous procurer ce 12'' cutté de main de maître par Yann Dub au studio Angström puis pressé sur 180 grammes de vinyle marbré.

 

 

 

 

 

 

Tracklisting :

A1-Candy in a jar (feat. Kamilsky & Schovanka Isabelle)

A2-Bottleneck licker

A3-Necroethyl

B1-Mr Saler

B2-Waiting for the next chapter

B3-Low inside electric sun

 

 

Mastering : YannDub@Angström

Artwork : Solar Skeletons & Gorellaume

Contact : Cette adresse e-mail est protégée contre les robots spammeurs. Vous devez activer le JavaScript pour la visualiser.

 

 

 

« NecroEthyl » en libre téléchargement depuis Archive.org

 

 

 

Labels partenaires : Radon Uropa / Night On Earth / Toolbox / Aïnu / AmertumeMarasm / Saucisse Lentilles / Rockerill Records

 

 

 

Videos :

 

SOLAR SKELETONS - Bottleneck Licker from Tzii on Vimeo.

 

 

 

Discographie :

http://www.discogs.com/artist/Solar+Skeletons

 

 

 

 

Chroniques / reviews :

This is the first full release from Solar Skeletons, who describe their music as ' minimal industrial hypnotic doom blues-waves'. Two French musicians, TZII and RIPIT are the creative team behind this venture. The vision of the world encapsulated by 'Necroethyl' is of a dystopian Wild West - more 'Doom'wood than 'Dead'...but, no doubt, still with room for a few necrophilia encounters. Indeed, the music would not be out of place in some Lynchian project like 'Blue Bob'. The opener, 'Candy in a jar' sets the agenda with Kamilsky (better known as KOONDA HOLAA) cautioning prospective clients on the pleasure of whores; bring them back as you find them, or as near as. As we get deeper into the music the smoke begins to clear revealing a dusty wreck of a saloon wherein sits Coil keeping their distance from Sun O))) while Boyd Rice acts as bartender, watching all the 'people'. The agenda put down by Solar Skeletons is evident as tracks such as 'Bottle Licker' grins with drunken, doomy riffs which glide past through a mist of alcohol to the intoxicating crunch of the title track, 'Necroethyl' that harnesses low keys marching ponderously through showers of intermittent noise. A trumpet lazily drifts in and out like some kind of carrion call for a whiskey-sodden corpse. Thankfully, the industrial / noise waves never engulf the music, instead they play as a deep reverberating reminder of some promised hangover as psyche rock melodies are deconstructed. ' Waiting for the next chapter' serves up thick slices of open channel frequency as rhetorical vocal loops keep filling the glass as it spills over into 'Low Inside Electric Sun' (LIES?) that purrs noisily while discordant strings are tapped into life - this track, the last, drops you on your head with punishing loops as your dimes run out and you find yourself discarded amongst the mud and the waste. Necroethyl promises only bad peyote and maggots in your tequila but stay for the band who prove themselves proficient throughout the six tracks in as much as the doom here is dirt-cowboy in essence and disturbingly good in execution.

Michael Cunningham - Judas Kiss Magazine

 

Die toten Söhne der Sonne“ durchstreifen nun also die Erde, im Handgepäck ihre Musik als Waffe, um die Menschen davon zu überzeugen, zu kämpfen, wenn sie sich einander nicht lieben können. Diese Info von der Labelseite klingt ganz schön abgefahren. Und genauso klingt auch die Musik der beiden französischen Produzenten RIPIT und TZII. Einzeln im Breakcore und Noise-Bereich zu Hause, zeigen sie sich als SOLAR SKELETONS von einer ganz anderen Natur.

Und die klingt völlig schräg, aber richtig gut. Ein abgefahrener Mix aus verstörten Jazz-Instrumentierungen, Country- und Blues-Einlagen, Cabaret Voltaire, verpackt in minimalen Low-Tempo-Industrial. Thematisch geht es bei „Necroethyl“ um männlichen Alkoholismus und der Beziehung zum weiblichen Geschlecht. Und vor allem Ersteres hört man schon an der herrlich versoffenen Stimme, die ruhig etwas öfter zum Einsatz kommen dürfte. Komplett machen das Ganze dann noch verzerrte Bass-Gitarren. Bestes Stück der leider nur sechs Kompositionen dürfte „Candy in a Jar“ sein.

Auch bei der optischen Umsetzung zeigen die SOLAR SKELETONS Geschick. Das Debüt-Album erscheint ausschließlich als schweres grau-marmorisiertes Vinyl, und das zu einem (noch) günstigen Preis. Die Platte kann man nur empfehlen, ein Stück experimenteller Musik, das fernab „normaler“ Soundvorstellungen noch Musik geblieben ist.

imBlutfeuer - http://www.musik.terrorverlag.de

 

Die SOLAR SKELETONS sind skelettierte Cowboys, die aus den Tiefen des Weltalls auf die Erde kamen, um der Menschheit den Weg in eine bessere Zukunft zu weisen.

So beschreibt sich das Projekt um die beiden Franzosen TZII und RIPIT zumindest selbst. Bei genauerem hinsehen und vor allem hinhören entpuppt sich dieser etwas abstruse Slogan dann jedoch durchaus als schlüssig, denn ihre ganz eigene Art, Musikstile experimentell zu kombinieren und umzuformen gibt den Skeletons mitunter wirklich etwas außerirdisches, macht es aber zugleich unglaublich schwer ihre Musik zu beschreiben. Country trifft auf Industrial, trifft auf Minimal, trifft auf raue Whiskeytrinkerstimme, trifft auf einsame Mexikaner die bekleidet mit einem riesigen Sombrero im Schatten eines Saloons auf ihrer verstimmten Trompete blasen.

Der Plattenladen "Arlequin" in Brüssel bewirbt die Solar Skeletons als eine Mischung aus frühen Cabaret Voltaire und dreckigem Kneipenblues und trifft damit fast voll ins Schwarze. Leider nur fast.

Die aktuelle Debut 12" "Necroethyl" bietet den Freunden der verspulten Experimentalmusik unter uns zwar das eine oder andere Schmankerl, kann aber leider nicht im Gesamten überzeugen. An manchen Stellen kommt das Dargebotene einfach ein wenig zu "gewollt experimentell" daher. Auch wirken die in manchen Liedern viel zu häufig eingesetzten Drumloops stellenweise wie die Presets eines Kinderkeyboards aus den 80er Jahren. Eigentlich muss das nichts schlechtes sein, hier aber ist es etwas fehl am Platze und zerstört die ansonsten genialen Flächen aus verzerrten E-Gitarren und Synthesizerklängen. Vor allem wünscht man sich des öfteren, die raue, whiskeyschwangere Stimme zu hören.

Pluspunkte kann die Veröffentlichung allerdings wieder durch ihre Präsentation sammeln. Schweres 180g 12" Vinyl in Marmoroptik verziert mit einer roten Sonne ruht in einer stilistisch wunderbar zur Musik passenden Hülle. Skelettierte Cowboys beim trinken. Sowohl Cover als auch Motto der Platte.

Ansgar - http://www.gnark.com

 

Tous ces micro-labels unissent leurs forces pour sortir cette épaisse et magnifique galette gris marbré dans sa chouette pochette granuleuse, une belle pièce gravée de six morceaux du duo Solar Skeletons formé par Tzii et Ripit (les fils cachés de Pit et Rik?), deux garçons vachers frenchies exilés à Bruxelles. Bonne découverte que la musique de ces deux barbus expéritentateurs à chapeau distillant un étrange mélange noir et crasseux de martèlements indus lo-fi, de voix saisies au passage, de guitares blues désossées et d’une basse sourde crapahutant sur des chemins sinueux par une nuit d’encre. Echardes blues à boîte à rythme, voix ravinée de redneck aviné et dark electro broussailleuse très proche des productions illbiant/dub hiphop de Wordsound (Fujako, projet dark hip hop de Ripit vient d’ailleurs de sortir sur Wordsound) : un truc pas banal, qui, au final, rappellera tout un bestiaire comme Les Reines d’Angleterre de Ghédalia Tazartès, le death folk de Death In June, les Brainbombs au ralenti et raclés jusqu’à l’os sur une death & love song au rythme bancal et titubant de procession mortuaire (nuit blanche pour broyer du noir au son de la vermine electro sur le morceau titre agité par une trompette démente), Nick Cave aliéné à Mark E. Smith sur du blues doomy noisy craspec, des nappes bruitistes vrillées et du dark dub indus à la Spectre ; Cheveu pour la voix nasillarde graveleuse et le post-punk binaire débonnaire qui me faisait penser à Grötus ; et surtout Suicide pour ce blues cyberjunky squelettique violenté à l’electro dark minimaliste. Les paroles de « Waiting For The Next Chapter » sont extraites du poème « Dinosauria We » de Bukowki et lévitent comme un spectre au dessus des eaux lourdes charriant des rebus ferreux, tandis que « Low Inside Electric Sun » s’écrase la face sur un mantra ambient indus annihilé par une voix lointaine s’enfonçant au travers de nappes pesantes, écharpés par des lambeaux de guitare aussitôt balayés par le vent, comme si Thurston Moore remplaçait O’Malley dans KTL. Si j’étais Ridley Scott, l’electro doom léthargique de « Candy In The Jar » (clin d’œil au beurre noir au merveilleux « Whisky In The Jar » de Thin Lizzy ?) figurerait sûrement sur la BO de la future adaptation de Méridien de Sang de McCarthy. Et en parlant de BO, les gaziers de Solar Skeletons ont participé à la bande-son du film « The Man We Want To Anger » sur le réalisateur luciférien Kenneth Anger, aux côtés de Coil, Sonic Youth, Earth, Throbbing Gristle et des excellents québécois de Menace Ruine dont il faudra qu’on vous cause un jour prochain.

T.Skidz (8/10)- http://www.noisemag.net

 

Bande-son pour cowboy macabre dépressif et alcoolique ? Ennio Morricone a reçu le scénario depuis belle lurette, mais il ne sait pas quoi en faire. Il faut le comprendre le fils d’Eastwood et de Dr Spok n’est pas encore né et donc personne n’a la carrure pour endosser le premier rôle. Les squelettes solaires en ont tout de même composé la bande-son, armés de boîtes à rythmes traînantes, d’une basse grasse, de guitares fantomatiques, de quelques banques de sons extraterrestres et très certainement d’une bonne bouteille de whisky pour ruminer ses paroles incompréhensibles dans un vieux micro déterré d’un tas de poussières. Les brumes (de mon cerveau empli de mauvais alcool ou de ce désert post-nucléaire) sont d’une épaisseur parfaitement adéquates. Assez fines pour que tu ne t’embourbes pas dans le pénultième verre, assez épaisses pour que tu sentes les vapeurs t’enivrer agréablement. Comme si Dylan Carlson d’Earth avait décidé de rejoindre Pasc et Gaz des Double Nelson au Royal prendre une petite dizaine de tournées avant d’aller trafiquer les bandes, enregistrer quelques riffs de stoner de poivrot à 2 heures du mat’ et de ne surtout pas oublier ces satanés cuivres pétomanes. Ils finiront bien par les placer à la fin d'un morceau. Avant de tout remixer une nouvelle fois dans la bécane au réveil le lendemain après-midi. Pour ne rien rater, le vinyl est magnifique. De la pochette macabre et comique au marbage gris du disque lui-même. Cette magnifique bande-son pour fantômes des nuits sans sommeil écrites par les Solar Skeletons mais pas sans boisson (6ème allusion à la cuite, je crois que je suis pas mal) est disponible auprès d’Aïnu (Montaigu), Saucisse Lentilles (Le Mans), Bruits de Fond (Ouest, Rennes ?) , Night On Earth (je connaissais une asso de ce nom à Strasbourg), Toolbox (Paris), Amertume (Pays de la Loire, pas mieux), Marasm (???), BTK (Bordeaux) et Radon Uropa (Bruxelles).

Bohumil S. Thompson (8/10) - Nextclues

 

Very occasionally I hear something which really takes me by surprise. The name Solar Skeletons had me expecting some kind of psychedelic electronica, optimistically with some Coil influence, pessimistically veering off into dubious hippy territory. When the six-song LP "Necroethyl" kicked off, I was very pleasantly surprised to hear something which definitely seemed original. I came up with an immediate description, which I was later quite satisfied to discover matched that of a certain Arlequin of Brussels quoted in the press info: early Cabaret Voltaire gone blues! And to then find out that the two skeletons involved in this band are normally occupied in the breakcore projects Tzii and Ripit was even more remarkable.
Not being a massive fan of breakcore, I am highly impressed at the slowed down, late night drunken dirges on offer here. We have a creeping synthetic beat sounding like it slithered out of an early drum machine, a thick, dirty bass guitar with a lot of reverb, some unusual guitar atmospherics and two mysterious voices incanting alcoholic poetry over the top. It really is rather special and unique! The only criticisms I can offer are the lack of massive variation between some tracks, and that the affected American accent appearing at certain times is rather unconvincing. But the overall result is delivered with a black humour and offbeat charm, so these minor failings can be easily forgiven.
While the two opening tracks follow the darker pattern described above, the third track, "Mr. Saler", takes the blues influence further and lightens the mood slightly, albeit still with an intimidating edge. "Low Inside Electric Sun" then takes us firmly back to the industrial field, with low electronic pulses and bizarre harmonics, bringing to mind some of the sicker moments of Throbbing Gristle, but without the need for any disgusting lyrics. "Candy in a Jar" has a quirky rhythm akin to a Casio keyboard setting, but clever guitar work gives the sense that the candy in question is seriously hazardous to one's health, emphasised unpleasantly by a crying baby in the background as a grizzled Mexican recounts a tale of depravity and filth. Finally, the title track is another dense industrial piece, the drones contrasting nicely with lightweight percussion, then made a little awkward by a loping bass guitar and a wonky trumpet, evoking a difficult stumble home from a hard night on hard liquor.
So if you like really old industrial music and you like blues, or if you just want to hear something unusual the likes of which you've never heard before, give Solar Skeletons a try. Now I feel that I want to drink myself into a stupor!

Nathan Clemence (8/10) - http://www.connexionbizarre.net

 

This album sets the blueprint for modern experimental electronic music; it is almost by definition the ultimate in musical experimentation. This multi-national group confuses the senses right from the off. "Candy in a Jar" features soothing beats and a bass that's akin to something Thom Yorke might have tried on his solo work; the vocals, however, recall a hyper and twisted Al Jourgensen. Meanwhile, "Bottleneck Licker" is a haunting, progressive trip into dark and harsh industrial music for the album's standout. The title track is a well-constructed coldwave/blues ode to the likes of Throbbing Gristle and Tom Waits; low guitars rub against steady drums to create a difficult but strangely affecting result. "Mr Saler," meanwhile, has the same tuned-down structure as previous tracks, which at the opening makes one think that this band lacks diversity, but fortunately the unnerving voices that are incorporated serve to keep the listener on edge throughout this near-six minute beast of a tune. "Waiting for the Next Chapter" is the kind of music that you don't want to listen to on your own; this stuff will probably give you nightmares while you're still awake. The droning pace and simple beats, littered with storyteller-style vocals, will make you feel paranoid, a little confused, and – as with the previous track – slightly intrigued. The tone of the material really changes for "Low Inside Electric Sun"; it's much heavier on the ears, but it features the eerily hypnotic quality (note the constant buzzing) that serves to create an element of cohesion and structure for the other more dismantled elements embodied within the acoustic instrumentation. In its entirety, Necroethyl is all very confusing, but this is industrial rock noise confusion at its very best.

Dom Music Journo - http://www.regenmag.com